Hoe krijg je het in een organisatie voor elkaar dat bijvoorbeeld offertes worden na gebeld, uren-verantwoordingen worden ingevuld, het CRM systeem wordt gebruikt, er echt lean wordt gewerkt en ga zo maar door?

Natuurlijk is het belangrijk om de randvoorwaarden goed op orde te hebben. Zo moet er de tijd worden gegeven om te kunnen nabellen, er gebruiksvriendelijke systemen zijn en het belang van de gewenste werkwijze of het gewenste resultaat helder zijn. Wat echter grotendeels bepalend is voor iemand zijn gedrag is de consequentie van wat hij/zij doet of juist niet doet.  Verwacht je bijvoorbeeld een boete als gevolg van trajectcontrole? Dan houdt je je wel aan de maximumsnelheid. Verwacht je een bonus bij een bepaalde omzet? Dan zet je nog een tandje bij. Verwacht je waardering van je leidinggevende? Dan blijf je zo goed je best doen! Dus beste mensen, als je wilt dat er iets gebeurd, spreek dan je waardering uit tegen een ieder die dat doet, of er mee bezig is (zelfs al is het nog maar een klein beetje). Welgemeende en directe complimenten ( die door de ander ook als compliment worden ervaren) zijn de sleutel tot succesvolle en blijvende (gedrags-)veranderingen!