Skip to main content

Wanneer weet je dat je het potentieel hebt om ergens goed in te worden? Of hoe kun je dit potentieel bij iemand anders waarnemen?

Als je het woord ‘potentieel’ hoort denk je al snel aan het talent dat iemand ergens voor heeft.

Een mooie Wiki Web-definitie  van potentieel is: “Een aanwezig vermogen dat nog op ontwikkeling wacht”.

Om je potentieel te kunnen ontwikkelen moet je dus eerst inzicht krijgen in wat je potentieel is.

Het antwoord hierop ligt in je persoonlijkheid. Als je je persoonlijkheid in kaart hebt gebracht, leer je je sterke punten en verbeterpunten kennen. Middels een assessment met persoonlijkheidsvragenlijsten en capaciteitentesten (en liefst ook gedragssimulaties middels rollenspelen) maak je dit inzichtelijk.

Bij het uitvoeren van assessments (ook bij selectie-assessments met een negatief advies over indiensttreding) krijgt ik regelmatig van de deelnemer te horen dat het erg leerzaam was. Met behulp van een assessment vergroot je dus je zelfinzicht en daarmee inzicht in je potentieel.

Vervolgens is het de  vraag hoe moeilijk of makkelijk een bepaald potentieel ontwikkelaar is. Als het meer ligt op het terrein van vaardigheden, bijvoorbeeld het geven van een presentatie, dan is dat relatief makkelijk te leren. Maar wil je je analytisch vermogen ontwikkelen omdat je bijvoorbeeld  een financiële functie ambieert en je analytisch numeriek redeneervermogen is laag, dan wordt het een stuk moeilijker om dit te ontwikkelen.

Gerichte ontwikkeling van potentieel vraagt zelfinzicht, motivatie, focus, doorzettingsvermogen en veel oefening. Talent alleen is niet voldoende. De context is tevens bepalend voor het al dan niet ontwikkelen van je potentieel; krijg (neem!) je de kansen om te experimenteren en te leren? Durf je uit je comfortzone te treden? Mag je fouten maken en daarvan leren? Krijg je gerichte en constructieve feedback?

Een organisatie die deze leercondities creëert, zorgt ervoor dat medewerkers hun potentieel kunnen ontwikkelen. En daarmee ontwikkelen ze ook de organisatie.

Na de zomer start ik weer als programmamanager, trainer en coach in een Incompany Ontwikkelprogramma. De deelnemers beginnen met een ontwikkelassessment en vervolgens start een blended learning programma dat ingaat op collectieve thema’s en individuele leerdoelstellingen. Heel mooi om te doen en wat een prachtige kans voor deze medewerkers!